budak kelantan Pictures, Images and Photos
Erti KELANTAN Pictures, Images and Photos

Thursday, July 9, 2009

PPSMI yang kalut

Alhamdulillah akhirnya isu PPSMI akhirnya selesai. PPSMI merupakan satu lontaran idea dan juga dasar baru yang diperkenalkan oleh Tun Mahathir. Tun memang banyak membawa jasa kepada Malaysia. Jadi tidak hairanlah kalau die digelar “Bapak Segala Pembangunan”. Daripada Negara kita yang bergantung kepada sumber pertanian kepada Negara industry. Lihatlah betapa hebat iden pembangunan Tun Mahathir.

Tapi dalam kehebatannya jangan disangka hebat dalam segenap segi. Mesti ada kekurangannya. Mana mungkin manusia sempurna. Dalam sempurna itu ada juga “bangangnya”. Maka tercetuslah oleh Tun Mahathir iden PPSMI. Idea yang pada mulanya mendapat bangkangan oleh orang-orang politik daripada Pakatan Rakyat. Rakyat Malaysia pada ketika itu masih buta untuk menilai dasar ini. maka tiada penentangan yang serius oleh rakyat Malaysia.

Tetapi selepas beberapa tahun dasar ini dijalankan. Keberkesanan dasar ini semakin diragui. Pejuang-pejuang bahasa yang dulunya diam seribu bahasa bangun dengan langtang menentang dasar yang tidak masuk akal ini. banyak wacana-wacana ilmu dianjurkan bagi membincangkan dasar ini dari sudut pro dan kontranya. Wacana-wacana semacam ini semakin mendedahkan ketempangan dasar Tum Mahathir ini. kemuncak penentangan rakyat apabila himpunan 100 ribu rakyat datang berdemostrasi di Kuala Lumpur dibawah simbahan air acid dan kepulan gas pemedih mata.

Dengan himpunan rakyat yang menunjukkan kesunguhan membenci dasar ini kerajaan mula celik dengan kemahuan rakyat dan kesedaran kerajaan mengenai kegagalan dasar ini akhirnya sampai. Serta merta Tun Pak Lah mengeluarkan kenyataan akan kaji balik dasar ini. itu lah hebatnya kuasa rakyat mendesak kerajaan melalui demostrasi.
Kini keputusan yang sememangnya dijangkakan oleh aku sendiri iaitu kerajaan akan menarik balik dasar ini. akhirnya kerajaan menarik balik dasr ini secara beransur-ansur selama 3 tahun. Keadaan kembali kepada asal dulu. Sekolah kebangsaan menggunakan bahasa Malaysia. Manakala sekolah tamil dan cina menggunakan bahasa ibunda masing-masing.


Seperti yang dijangka juga Tun Mahathir tidak senang dengan tindakan kerajaan menarik balik dasar ini. Dasar orang tua nyanyuk. Tak habis-habis nak menyusahkan orang.

sumber: maahadian almuallim



"MEMBANGUN BERSAMA ISLAM"

"KEBAJIKAN UNTUK SEMUA"

0 comments:

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP