budak kelantan Pictures, Images and Photos
Erti KELANTAN Pictures, Images and Photos

Saturday, July 11, 2009

Ko Spin... Pihak tertentu kecut perut...


Amat pelik kenapa sesetengah puak-puak di UPSI sendiri begitu anti dengan Ko Spin yang dianjurkan oleh GAMIS. Ko Spin yang diadakan di Auditorium Muzium Shah Alam pada 11 Julai mempunyai objektifnya tersendiri.



Saya rasa bertanggungjawab untuk berkongsi bersama-sama dengan anda semua apakah objektif Ko Spin yang dianjurkan oleh GAMIS. Sebelum saya meneruskan penulisan saya izinkan saya mempertikaikan sesetangah kenyataan “kanak-kanak bacul” UPSI yang mengatakan GAMIS adalah pertubuhan haram. GAMIS sebenarnya sebuah pertubuhan yang didaftarkan di bawah NGO bukannya sebuah kumpulan yang bergerak secara haram.



Ada sesetengah mengatakan GAMIS terlibat dengan pembangkang. Tetapi tidak dinyatakan secara jelas oleh si penuduh. Memang si penuduh jenis cacat otak menuduh bernafsukan syaitan sahaja. Tuduhan yang lebih teruk ialah pihak-pihak hingusan di USPI mengatakan GAMIS adalah agen yahudi dan amerika. Tapi kenapa kononnya GAMIS ini ejen yahudi tetapi banyak membawa mesej Islam? GAMIS dah berjaya mengislamkan yahudi ke? Wah.. Tahniah GAMIS kelau betul ini kejayaan anda.



Saya suka untuk bekongsi satu antara objektif Ko spin iaitu seperti yang tertera di bawah:



“Menilai semula keberkesanan sistem pendidikan Islam yang diamalkan dalam negara. Tujuan untuk menilai pendidikan Islam dalam negara adalah untuk menjadikan pendidikan Islam sebagai tunjang pendidikan. Selain itu, pendidikan Islam juga sudah lama tidak disemak semula melainkan hanya menjalankan wacana tahunan sahaja.”



Apa yang disebutkan di dalam objektif ini satu ayat yang jelas lagi bersuluh mengenai kedudukan Pendidikan Islam di Negara kita. Saya berani mengatakan kedudukan dan kepedulian pihak kerajaan terhadap pendidikan Islam berada di tahap yang lemah.



Pendidikan Islam tidak diberikan penekanan di sekolah. Ibaratkan pendidikan Islam suatu subjek yang tidak penting seperti objek sampingan sahaja. Dapat kita lihat remaja pada hari ini tidak lagi berakhlak seperti manusia. Gejala sosial makin banyak berlaku. Bukan sahaja kes-kes yang berlaku di luar sana malah turut melanda pelajar-pelajar universiti sendiri saya ambil contoh pelajar UPSI.



Banyak agenda-agenda Islam tidak dapat dicapai kerana di alam persekolahan kepedulian kita terhadap pendidikan Islam tidak kritikal seperti subjek lain.



Jadi saya menasihatkan kepada semua orang agar dapat melihat kongres ini dalam skop yang lebih luas. Walaupun tarikhnya sudah lepas diharap pihak UPSI memberi kebenaran kepada Majlis Perwakilan Pelajar untuk menyertainya di masa akan datang. Program maksiat seperti GEGAR U kita boleh benarkan jadi mengapa program keilmuan mengenai isu pendidikan kita lah yang menjadi penghalang utama.


"MEMBANGUN BERSAMA ISLAM"

"KEBAJIKAN UNTUK SEMUA"

0 comments:

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP