budak kelantan Pictures, Images and Photos
Erti KELANTAN Pictures, Images and Photos

Sunday, July 12, 2009

Perjuangan Mahasiswa....

Melihat kepada perkembangan sekarang mahasiswa semakin cerdik dan bijak dalam menetukan hala tuju fikrah mereka. Dengan perkembanga dunia internet sekarang ramai mahasiswa semakin terdedah dengan satu perkataan keramat yang sering dikaitkan dengan ekstrimisme. Apakah perkataan yang dikatakan keramat itu?

Perkataan yang saya maksudkan ialah “Perjuangan”. Sesetengah daripada kita hari ini bila disebutkan perkataan ini maka kita akan memikirkan tentang kejadian-kejadian yang kejam seperti kejadian 16 sept., pergerakan kumpulan Taliban, pergerakan Hamas, gerakan PAS dan seumpamanya. Betapa minda kita sudah “dibasuh” teruk oleh Yahudi malah kadang-kadang pemikiran kita dan tindakan kita sendiri mengalahkan yahudi.

Tetapi “yahudi-yahudi melayu” inilah kadang-kadang menuduh orang lain sebagai yahudi dan proksi yahudi. Yahudi melayu sudah lupa asal usul barangkali.

Baik.. berbalik kepada perjuangan tadi kalau mengikut takrif perjuangan ialah perihal umat Islam mempertahankan agamanya dan mengatasi pihak-pihak tertentu yang menetangnya. Takrif ini saya nyatakan dalam konteks perjuangan Islam. Kalau ingin mengetahui lebih lanjut penghuraian anda boleh merujuk ilmuan agama. Saya hanya menghuraikan berdasarkan peringkat ilmu saya sesuai saya yang masih berada di semester 6 di Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Apabila disebut soal perjuangan sudah semestinya ada suatu penetangan di situ. Tidak kiralah penentangan berbentuk idea taupun tindakan. Semuanya mengambarkan perjuangan.

Sebenarnya perjuangan Mahasiswa begitu banyak jasanya kepada Negara. Kita lihat begitu ramai pemimin yang kritikal dan bijak buah fikirannya yang lahir daripada perjuangan mahasiswa. Saya ambil contoh ialah Saudara Dzulkhairi iaitu Presiden GAMIS yang juga merupakan orang muda dan juga Mahasiswa. Pemikiran yang dibawa oleh saudara Dzulkhairi memang cukup kritikal dan lain daripada yang lain. Saya begitu mengaguminya atas 2 perkara. Pertama keberaniannya dan yang kedua atas pemikirannya.

Sememangnya perjuangannya di dalam GAMIS bersama kawan-kawan yang setia dengan perjuangan GAMIS menuntut pengorbanan yang besar. Saya sudah beberapa kali bertemu dengan beliau dan pernah sekali bersembang dengan beliau mengenai perjuangan mahasiswa.

Ternyata buah fikiran beliau dalam setiap isu begitu bernas dan kadang-kadang idea atau kesimpulan yang beliau lontarkan kepada kita “diluar kotak”. Saya begitu teringin untuk mempunyai pemikiran yang seperti beliau. Tatapi sudah semestinya memerlukan pengorbanan dalam menuntut ilmu.

Saya sudah membaca bukunya yang terbaru iaitu “Buku 50 Kata-kata Tokoh Berpengaruh”. Beliau menceritakan kepada kita semua di dalam buku tersebut beliau boleh membaca buku rujukan yang setebal 700 muka surat dalam masa 4 hari.
MasyaAllah… kalau nak dibandingkan dengan diri saya ternyata amat jauh sekali. Tapi apa pun kita mesti usaha sekadar termampu dalam menuntut ilmu ini. Banyakkan membaca buku-buku mengenai perjuangan supaya diri kita sentiasa berada dalam landasan dakwah yang betul bukannya dakwah dalam konteks yang sempit dan salah. Apa maksud saya dakwah dalam konteks yang sempit dan salah? Sebagai contoh yang kononnya seseorang itu melakukan dakwah Islam pada masa yang sama juga menganjurkan pesta-pesta maksiat dan juga program-program maksiat.

Mahasiswa.. Perjuangan.. 2 perkataan yang akan disinonimkan oleh masa dan persekitaran. insyaAllah..

( Saudara Dzulkhairi boleh dihubungi di www.dzulkhairi.blogspot.com)

"MEMBANGUN BERSAMA ISLAM"

"KEBAJIKAN AKAN MENGUASAI"

0 comments:

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP